Hyresgästinformation

Hyresbetalning

Hyran ska betalas i förskott, senast sista vardagen i varje månad. Varje kvartal får du tre hyresavier för nästkommande månader i din brevlåda. Om du inte har fått någon avi eller har tappat bort den, hör av dig till kontoret på telefon 031–10 02 10 så hjälper vi dig.

Om du betalar hyran på annat sätt än med den förtryckta avin, ska du ange följande:

  • Objektsnummer/lägenhetsnummer
  • Lägenhetens gatuadress.
  • Rätt bankgironummer (se hyresavin)

Uthyrning i andra hand

Du behöver skriftligt tillstånd av Almgren Fastigheter för att få hyra ut din lägenhet i andra hand. Handläggningstiden är ca 4 veckor så kontakta oss därför i god tid innan du önskar hyra ut i andra hand. Läs mer »

Lägenhetsbyte

Under vissa förutsättningar har du rätt att byta din bostad.? Kontakta oss på Almgren Fastigheter för information och ansökan om lägenhetsbyte. Läs mer »

In- och utflyttning

Vid kontraktsskrivning får du som blivande hyresgäst en mapp med information som kan vara till hjälp som nyinflyttad i någon av våra fastigheter. När tiden kommer för utflyttning finns det också en del nyttig information som är bra att tänka på. Läs mer »

Uppsägning

Din uppsägning måste ske skriftligt. Uppsägningstiden är tre kalendermånader. Det betyder att om du säger upp din lägenhet den 31 januari, upphör hyresavtalet att gälla den 30 april. Säger du upp lägenheten den 1 februari, upphör hyresavtalet att gälla den 31 maj.? Kontakta oss på kontoret om du har några frågor, telefon 031-10 02 10.

Hemförsäkring

Även om du är försiktig kan olyckan vara framme. Om en disk- eller tvättmaskin börjar läcka och förstör lägenheten eller grannens egendom kan du bli ersättningsskyldig.? Kontakta ditt försäkringsbolag så hjälper de dig. Tänk också på att inte förvara stöldbegärlig egendom i ditt förråd.

Brandvarnare

För din och dina grannars säkerhet har vi monterat brandvarnare i din lägenhet med så kallade 10-årsbatterier. Som hyresgäst är du skyldig att sköta om brandvarnaren, kontrollera batteri-funktionen och byta batterier vid behov. Om det är fel på brandvarnaren ska du anmäla det till oss.

Renovering i lägenheten

Du har rätt att själv utföra målning och tapetsering i din lägenhet under förutsättning att det görs fackmannamässigt och enligt vår policy. Kontakta alltid oss före du sätter igång ett renoverings- eller inredningsarbete.

Installation av disk-/tvättmaskin

Kontakta oss om du önskar installera disk- eller tvättmaskin i lägenheten. Du får inte montera in hushållsmaskiner utan att varit i kontakt med oss först.?Om förutsättningarna finns har vi erfarenhet och kontakter för att lösa installationen på bästa sätt.

Kabel- tv

Vi är anslutna till Com Hem med deras grundutbud. Vill du ha mer information kan du gå in på deras hemsida www.comhem.se eller ringa deras kundservice 0771-55 00 00.

Skadedjur

Fastigheterna är via vårt försäkringsbolag, Länsförsäkringar, anslutna till Anticimex. Kontakta oss så tillser vi att Anticimex kontaktar er för åtgärd/sanering.? Läs gärna tips och råd på www.anticimex.se

Om något går sönder

Enligt hyreslagen är du som hyresgäst ersättningsskyldig vid onormalt slitage eller vållande av skada genom vårdslöshet eller försumlighet. Du är ansvarig för skador i lägenheten enligt ovan, oavsett vem som förorsakat dem.? Underhållsreparationer till följd av normalt slitage står hyresvärden för. Kontakta alltid oss om något går sönder!

Klagomål

Ibland kan enkla frågeställningar bli en källa till konflikt mellan grannar, om man inte pratar med varandra redan på ett tidigt stadium. Ta kontakt med din granne om du känner dig störd. Löser det sig inte trots att du har pratat med grannen, kontakta oss på kontoret.